Pierre Prouteau

Pierre Prouteau

inenavq.puebzvhz@tznvy.pbzmoc.liamg@muimorhc.dinarav

Post-doctorant.e

Post-doctorant / Anthropologie, Ethnomusicologie / Thaïlande/LaosInstitution de rattachement principal : Centre Asie du Sud-Est

Présentation
 

Pierre Prouteau (CASE/EHESS, LESC/Nanterre), jeune chercheur en ethnomusicologie et en anthropologie du sonore, s’intéresse aux effets de la musique, du son et des technologies qui les diffusent sur les individus et les sociétés. Sa thèse, soutenue en 2021, intitulée « Bouddhisme, corps et machines – les sound systems de Thaïlande » (Nanterre/EHESS, Prix de thèse GIS Asie 2022) met en évidence le potentiel et l’impact du son et des sound systems sur les humains et non-humains en Thaïlande, en termes politique, poétique et esthétique. Ethnographe de terrain, spécialiste des langues et des rituels thaï-lao, il mène une recherche engagée sur le rapport entre le son, les technologies et les formes intenses du collectif. Il est notamment l’auteur de « The Dual Fate of the Twin Horns – from United States anti-communist weapon to the Phetchabun processionnal bands’ sound system (Thailand) » (in Asian Sound Cultures – Voice, Noise, Sound, Technology, Routledge).

 

As a young researcher in ethnomusicology and anthropology of sound, Pierre Prouteau is interested in the effects of music, sound, and technologies that mediated it on individuals and societies. His PhD thesis, defended in 2021, and entitled “Buddhism, Bodies and Machines – the Sound Systems of Thailand” (Nanterre/EHESS, GIS Asia Thesis Award in 2022), analyses the potential and impacts of sound systems on humans and non-humans in Thailand in political, poetical, and aesthetical terms. Fieldwork ethnographer and Thai-Lao languages specialist, he pursues an engaged research on the relationship between sound, technologies, and intense forms of the collective. He is the author of "The Dual Fate of the Twin Horns – from United States anti-communist weapon to the Phetchabun processionnal bands’ sound system (Thailand)” (in Asian Sound Cultures – Voice, Noise, Sound, Technology, Routledge).

 

Recherches en cours
Ongoing research

Pierre Prouteau est actuellement post-doctorant au sein du projet DeCoSEAS (Decolonizing Southeast Asian Sound Archives, 2021-2024), où il travaille sur la mise en ligne de bases de données musicales et à une approche critique des archives sonores coloniales. Il produit dans ce cadre une série de podcasts sur les rapports entre la musique, la mémoire et l’engagement dans la recherche et les sociétés d’Asie du Sud-Est. Il poursuit également sa recherche sur le son, l’espace et les technologies en interrogeant la place du son dans les territoires et les espaces virtuels, tant digitaux qu’utopiques par exemple.

 

Pierre Prouteau is currently postdoctoral candidate in the EU-funded project DeCoSEAS (Decolonizing Southeast Asian Sound Archives, 2021-2024), where he works on putting music database online and formulating a critical approach to colonial sound archives. Within the project, he is producing a series of podcasts on the relationships between music, memory and engagement in research and Southeast Asian societies. He also focuses on his own research on sound, space, and technologies, interrogating the place of sound in territories and virtual spaces, both digital as well as utopian for example.

 

Bibliographie
Bibliography

 

Article
Research Articles (w/ committee)

  • 2022« Tak tun tuang », low style et camions de procession - Ecosystème d’un hit en Thaïlande » in Oliver, Emmanuelle (éd.), Cahiers d’Ethnomusicologie (2022).

    En mars 2016, la chanteuse Upiak Isil de la scène minangkabau (Sumatra, Indonésie) poste sa chanson « Tak tun tuang ». Un an et demi plus tard en octobre 2017, DJ John, un jeune DJ laotien remixe la chanson pour les audiences de la région thaï-lao. La chanson gagne en ampleur et devient un hit en à peine quelques semaines. Suivre le hit invite à questionner les logiques complexes de dissémination, intégrant différentes technologies (internet, composition par ordinateur, amplification électronique) et les manipulations que ces dernières permettent.

    In March 2016, the female singer Upiak Isil from the Minangkabau musical scene (Sumatra, Indonesia) posts the song « Tak tun tuang ». One year and half later, in October 2017, DJ John, a,young Lao DJ makes a remix of the song for the Thai Lao audiences of the region. Within just a few weeks, the song becomes a hit. Following the hit raises questions about the complex logics of dissemination, here integrating multiple technologies (internet, computed composition, electronic amplification), as well as of manipulations that the technologies just evoked largely permits.
  • 2022 - « Les sons des Trois Mondes. D’une cosmologie siamoise de l’époque moderne aux espaces sonores rituels en Thaïlande », Péninsule (2022).

    En Thaïlande, le son est apprécié « fort » (dang), en particulier lors des rituels. Dans le traité cosmologique siamois des Trois Mondes, réputé composé au XIVe siècle, un seul luth au paradis sonne « comme si 60.000 sont en train d’être joués ». On observe une fabuleuse perpétuation de conceptions du sonore dans le temps : le traité les a formulées et les sound systems les manifestent aujourd’hui. En actualisant certaines propriétés du son provenant des paradis, le déploiement sonore rituel ne permet-t-il pas aux espace-temps divins de faire irruption dans notre réalité ?

    In Thailand, sound is best appreciated loud (dang), especially during rituals. In the Siamese cosmological treatise of the Three Worlds, presumably composed in the XIVth century, one lute in heavens sounds as if “60.000 are being played”. We then observe a fabulous perpetuation of sonic conceptions through times: the treatise had them formulated and sound systems actualize them today. While actualizing certain properties of sound from the heavens, isn’t the ritual sound deployment allowing the divine time-spaces to break in our reality?

 

Chapitre d’ouvrage
Book Chapter

  • 2022 - « The Dual Fate of the Twin Horns – from United States anti-communist weapon to the Phetchabun processionnal bands’ sound system (Thailand) » in Haukamp, Hoene and Smith (Eds) Asian Sound Cultures – Voice, Noise, Sound, Technology, London: Routledge.
    This article follows the itinerary of the “twin horns” loudspeaker in Thailand. Dating from the 1960’s and initially used by the US army during the Vietnam War during operations in Vietnam and the Thai Northeast, the equipment ended as a mandatory part of a local processional band’s sound system. This chapter examines the malleability of sound technology and its relationship with modernity, from US reports of the psychological battlefront, oral history, and including a study on aesthetics, and the ritual roles of the local music genre.

 

Article en ligne (à comité de lecture)
Online Article (w/ committee)

 

Compte-rendu
Reviews

  • 2022 - Compte-rendu de l’ouvrage de Mitchell, James, Luk Thung la musique la plus populaire de Thaïlande, Scientrier : Editions GOPE, 2021, à paraître dans le prochain numéro des Cahiers d’Ethnomusicologie (2022).
  • 2017 -  Compte-rendu de l’ouvrage de Wang, Oliver, Legions of Boom, Filipino American Mobile DJ Crews in the San Francisco Bay Area, Duke University Press, 2015, « DJ Crews philippins de la côte Ouest », paru le 01/04/2017.