Séminaires et manifestations scientifiques | Actualités du Centre

Séminaire général du CASE

Séminaire général du CASE

31 janvier : André Laliberté (Université d’Ottawa) & 7 février : Kati Basset (CASE, INALCO)

Recherches classiques et actuelles sur l’Asie du Sud-Est
Jeudi de 10h à 12h (voir calendrier des séances)
Salle 737, EHESS - 54 bd Raspail PARIS 6

 

Organisateurs
Elsa Lafaye de Micheaux (CASE, Université de Rennes)
Vatthana Pholsena (CASE, CNRS)
Paul Sorrentino (CASE, EHESS)

 

31 janvier  2019    André Laliberté (Université d’Ottawa)

Responses to abuses against domestic workers from Southeast Asia: a multi-scalar comparison of Taiwan, Hong Kong, and Shanghai

 

Résumé :

André Laliberté, Professor in Political Studies and co-director of the Research Chair in Taiwan Studies, University of Ottawa

My presentation will propose a comparative survey of responses from governments and private actors to abuse against migrant caregivers in Taiwan, Hong Kong, and Shanghai. Most of the migrant workers who are employed in the wealthy and ageing societies of Taiwan and Hong Kong in the sector of elder care are coming from Indonesia and the Philippines, the two largest developing countries in Southeast Asia, and the impact of the remittance they send back home to their families fuel the economies of their homeland. Altogether the two receiving societies of East Asia and the sending countries of Southeast Asia, constitute a migration labor corridor labor for a largely feminine underclass of largely indentured labor. Although Shanghai stood until recently stood at the periphery of this corridor because of the large reserve army of migrant workers from the countryside, it is now converging towards Taiwan and Hong Kong as its middle class is opening the door to international migration. Therefore, the pull factor of migration from Southeast Asia is likely to remain strong for the time being, while the regime of international labor rights struggles to keep up with these issues. The three receiving societies examined here have similar demographic and socio-economic characteristics, including the national origins of the migrant workers. I seek to interrogate to what extent levels of governments and political regimes matter to mitigate the risks faced by these vulnerable workers. The authorities of the receiving countries examined in this paper represent three different levels of governments: national in the case of Taiwan, semi-autonomous in the case of Hong Kong, and subsidiary in the case of Shanghai. These three locations also represent three different forms of political system: liberal democratic in Taiwan, consultative authoritarian in Shanghai, and a hybrid between the two systems in Hong Kong. My presentation, based on fieldwork in these three locations over the last four years, considers the different actors within these societies who help in promoting/guaranteeing and/or respecting the rights of migrant caregivers, along with the pressure from the sending countries’ governments. I conclude that the response of the receiving societies is constrained in no small part by their degree of sovereignty, virtual for Taiwan, limited for Hong Kong, and inexistent for Shanghai, a factor that matters more than the nature of the political regime. This research is part of a broader project that outlines the cultural context and path dependency of previous political struggles that have shaped the legal framework protecting migrant caregivers against abuse. The goal of the project is to generate a knowledge that can be mobilized to better overcome the obstacles standing in the way of achieving recognition and protection of their rights. 

 

   
7 février  2019    Kati Basset (CASE, INALCO)

La tradition du modèle concentrique face à deux exemples de « centres périphériques dans les montagnes de Bali et Java

 

Résumé de l'intervention de Catherine BASSET : « La tradition du modèle concentrique face à deux exemples de « centres périphériques » dans les montagnes de Bali et Java. »

 

Le système holiste traditionnel est fondé sur une structure naturelle/cosmologique concentrique, stratifiée et fractale (mandala),  qui est reproduite, pour l’harmonie (consonance), dans tous les corps emboîtés et articulés (univers et corps sociaux à toutes échelles, corps-esprit individuel, architecture et autres « arts »). C’est la structure du rayonnement/fractionnement de l’énergie (sakti, principe considéré féminin et figuré par les déesses, car fertile), laquelle est à la fois la cause de l’univers manifesté, la nature et la source du pouvoir sous toutes ses formes.

Ainsi, les caractéristiques du Pouvoir (Power) listées par Benedict ANDERSON sont-elles celles de l’énergie sakti et induites par la sakti. Tout est donc affaire de diffusion vs concentration, fractionnement vs fusion, centrifuge vs centripète. L’entropie naturelle de l’énergie sakti doit être maîtrisée par l’Esprit humain (Shiva yogi, Siwa-Buda), apte à opérer ces mouvements. La tête du corps social doit être méditante et lettrée. Etre poête = être (au moins potentiellement) savant en tous domaines, car une même science informe tout.

Cette science hindou-bouddhique holiste (tantrisme) est contenue, entre autres, dans le Wayang et surtout, médiatisée par le Wayang : un style plastique de représentation narrative, décliné sur tous supports permanents et éphémères (théâtre) d’abord au service du panthéon et de la littérature épique venue du continent indien. C’est pourquoi, parmi les contrastes drastiques avec l’Occident, ANDERSON soulignait (en 1965) que "la mythologie" informe tout, en partie jusqu’à la politique contemporaine.

Le principe structurel implique que plus on s’éloigne du centre rayonnant qui est aussi centre de gravité, plus l’énergie est faible (car diffuse), et moins grande est la stabilité.  

Comment alors peuvent naître, se développer et maintenir des « centres périphériques », des communautés auto-centrées, aux marges du rayonnement des palais ? Relèvent-ils d’un tout autre modèle ? Occidental ? Ou d’une autre tradition locale ? Ou d’agencements hasardeux et particuliers ?

On offrira à cette réflexion la description de deux cas montagnards, respectivement à Bali et à Java. Ils présentent de remarquables similitudes, bien que le second soit bien plus récent et bien plus anti-capitaliste.

- Kati BASSET -

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