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Sarah Andrieu

Associate Members
Early-Career Researcher (ECR)

Coordonnées professionnelles

Early-Career Researcher - Associate Researcher

Field: Anthropology

 

Professional contact information

sarahanais[at]gmail.com

 

RESEARCH AREAS

  • Political anthropology, performing arts, tradition, immaterial cultural heritage, identity, social processes of perception and creation. Fieldwork: Indonesia.

 

EDUCATION & PROFESSIONAL EXPERIENCE

Education

  • 2010 - PhD in Social Anthropology and Ethnology from the EHESS, highest honors (2005-2010).

Dissertation: Performances et patrimonialisations du Wayang Golek sundanais (Java Ouest, Indonésie), portant sur la patrimonialisation du théâtre de marionnettes wayang golek.Director: Jean-Loup Amselle. Committee: Elisabeth Allès, Jean-Loup Amselle, Ben Arps, Robert Deliège, Michel Picard.

  • 2006-2009- Fieldwork in Bandung, West Java, Indonesia.
  • 2006-2009- Training in traditional music and dance at the Indonesian Arts Academy (STSI) in Bandung
  • 2005-2006- Training in Indonesian language at the INALCO (1st and 2nd year DULCO concurrently)
  • 2006- Erasmus-Socrates intensive program: “Cultural and Social Change in Southeast Asia,” at the University of Leiden (Holland) (May-June 2006)

Fellowships

  • 2006-2009- Darmasiswa fellowship from the Indonesian government
  • 2006 (September to December) - Fieldwork fellowship from the Ecole Française d’Extrême Orient
  • 2005 - D.E.A. in Social Anthropology and Ethnology, EHESS, highest honors.

Thesis:Murmures dans l’Archipel. Le Wayang et les actions de l’Unesco pour la sauvegarde du patrimoine culturel immatériel, à propos des actions de l’Unesco pour la sauvegarde du patrimoine culturel immatériel, dans leur articulation avec les pratiques dites « locales » : travail sur le théâtre de marionnettes Wayang, proclamé « Chef d’œuvre du patrimoine oral et immatériel de l’humanité » par l’Unesco en 2003.Director: Jean-Loup Amselle.

Scholarships

  • 2005- Fieldwork scholarship from the EHESS

 

SELECTED BIBLIOGRAPHY

Publications - book publication through a prize

  • 2014- Corps de bois, souffle humain – Le théâtre de marionnettes Wayang Golek de Java Ouest, Rennes, PressesUniversitairede Rennes, ‘Art etSociété’ series. 1st International Prize, UQAM-ResPatrimoni in heritage studies
  • 2012- (UQAM-Canada Research Chair in urban heritage of theUniversitédu Québec à Montréal and of the Canadian Public Research Forum on heritage and Respatrimoni- Réseau des Chercheurs sur les Patrimonialisations[Network of Researchers Working on Heritagizations]). Committee members: Claire Delfosse, Marie-Blanche Fourcade, Laurent-Sébastien Fournier, Cyril Isnart et Pascale Moity-Maizy.

Requested articles as part of a collaborative volume – with compensation

  • 2014- « Patrimoine et politique. Regard sur les relations bilatérales entre Indonésie et Malaisie », J. Jammes (ed.), L’Asie du Sud-Est 2014. Bilan, enjeux et perspectives, Bangkok, Les Indes savantes- Irasec, p. 65-95.
  • 2014- « Une année préélectorale indonésienne mitigée: entre scandales de corruption et positionnement économique international », J. Jammes (ed.), L’Asie du Sud-Est 2014. Bilan, enjeux et perspectives, Bangkok, Les Indes savantes - Irasec, p. 191-218.

Online articles

  • 2009- “Heritage and Paradox. Wayang Golek is proclaimed a masterpiece, but what is its future?”, Inside Indonesia 97, Jul-Sep 2009

Conference proceedings

With selection

  • 2014- « Une histoire de patrimoine à l’indonésienne : le cas du wayang golek Sundanais (Java Ouest, Indonésie) », J. Bondaz, F. Graezer Bideau, C. Isnart, A. Leblon (eds.), Les vocabulaires locaux du « patrimoine », Berlin-Münster-Wien-Zürich-London, LitVerlag, p. 145-163.
  • 2008- « Les enjeux de la Proclamation du théâtre wayang comme chef d’œuvre du patrimoine oral et immatériel de l’humanité », M. Guelfucci-Glinatsis and D. Salini (eds.) La polyphonie corse peut-elle disparaître? ‘Hommes et Territoires’series, Ajaccio, Dumane, 2006, p. 71-77.

Presentations

  • 2013- « Creative processes, perception and their redefinition in contemporary traditional performance : the example of Sundanese wayang golek purwa (West Java, Indonesia) », Mohd Anis Md Nor, (Re)Producing Southeast Asian Performing Arts & Southeast Asian Bodies, Music, Dance and other Movements Arts, Proceedings of the 2nd Symposium of ICTM-PASEA Study Group, Manila, p. 219-225.

Articles for the broader public

  • 2011- « D’Ile en Ile, de Bali à Cordon. Réflexions autour du Gamelan… »,Le Milieu du Rhônen°09, November 2011, Lyon, AtelierPlataneMobile, p. 16-27.
  • 2008- « Surat Pembaca: Saya Heran… », Pikiran Rakyat, Bandung, 20 November 2008.

As Keynote Speaker

  • 2012 -"Une histoire du patrimoine en Indonésie: le cas du wayang golek”, online conference entitled Unfold the art histories, Galeria Antônio Bandeira (Mariana Ratts), Fortaleza - Brazil: 26 March 2012.
  • 2011 -“Nilai-Nilai Wayang Golek Purwa Sunda. Kebudayaan, Seni, Warisan dan Kategorisasi”, international seminar entitled Reformulasi dan Transformasi Kebudayaan Sunda, Universitas Padjadjaran, Bandung - Indonesia: 9-10 February 2011.
  • 2008- “Wayang Golek Purwa Sunda: Music and Movements”, Conference, Workshop and Performance Music and Movements in Indonesian Culture, Sydney - Australia: 7-9 October 2008.
  • 2006- « La Proclamation des chefs d’œuvres du patrimoine oral et immatériel de l’humanité: présentation du programme » and « Les enjeux de la Proclamation du théâtre wayang comme chef d’œuvre du patrimoine oral et immatériel de l’humanité », conference entitledPatrimoine immatériel et transmission: La polyphonie corse peut-elle disparaître? Centre de Musiques Traditionnelles, Ajaccio, 22-23 June 2006.

As a selected presenter

  • 2014- “Where is Kala? Few remarks on a contemporary ritual performance”, 3rd Symposium of the ICTM Study Group on the Performing Arts of Southeast Asia (PASEA), Denpasar - Indonesia : 14-20 June 2014.
  • 2012- “Creative processes, perception and their redefinition in contemporary traditional performance: The example of Sundanese wayang golek (West Java, Indonesia)”, 2nd Symposium of the ICTM Study Group on the Performing Arts of Southeast Asia (PASEA), Manila - Philippines: 14-19 June 2012.
  • 2012- « Une histoire de patrimoine à l’indonésienne: le wayang golek Sundanais (Java Ouest, Indonésie) », conference entitled Local Vocabularies of Heritage Variabilities, Negotiations, Transformations, Évora University – Portugal: 8-10 February 2012.
  • 2011- « Terrain-Terra (In) Cognita, ou la Redéfinition de l’Ethnographe », Doctoral Conference organized by IIAC TERRA (IN) COGNITA : Terrains contemporains en sciences humaines et sociales, Paris : 01-02 December 2011.
  • 2011- “Wayang Golek and Heritage in Sunda (West Java, Indonesia)”, International Conference of Asian Scholars (ICAS 7), Honolulu - Hawaii, United States: 31 March-3 April 2011.
  • 2009- “From local to international dimension: Sundanese wayang golek purwa (West Java, Indonesia)”, International Conference of Asian Scholars (ICAS 6), Daejeon – South Korea: 6-9 August 2009. President of the SAD3 panel entitled « The Spread of Culture : from Wayang golek to Wa-ism »

Other selected presentations

  • 2014- “Wayang golek ruatan : is heritagization at stake ?”,1st International Music and Performing Arts Conference (IMPAC 2014), Faculty of Music and Performing Arts in Universiti Pendidikan Sultan Idris, Penang – Malaysia : 19-21 November 2014.
  • 2013- “Creation and perception processes and their redefinition in contemporary Sundanese wayang golek (West Java, Indonesia)”, International Conference of Asian Scholars (ICAS 8), Macao : 24-27 June 2013
  • 2012 -“Echoes of global crisis in local practices: how intangible heritage is enacted and invested in Sundanese wayang golek, West Java, Indonesia”, 12th European Association of Social Anthropologists (EASA) Biennial Conference, Nanterre – France: 10-13 July 2012 Workshop: Culture anxieties and global regimes: the politics of UNESCO in anthropological perspective.
  • 2012 -“Sensible ethnography and sensitive heritage : from Sundanese wayang golek (West Java, Indonesia) to intangible heritage”, Inaugural Conference of the Association of Critical Heritage Studies (ACHS) – “The Re/theorisationof Heritage Studies”, Gothenburg – Sweden : 5-8 June 2012
  • Panel S041: Critical Heritage Studies: The ethnographic approach.

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